Amnesty International

Amnesty, the fraud of our times: It was time they were brought to book

There is no case for Amnesty International. Hypocrites, cheats, lackeys, frauds, war-instruments—and you could think of many more nasty adjectives which would fit this body like a glove.

For a multimillion-dollar world body which claims to have Human Rights as its abiding principle, they had their lips zipped when Israel invaded Lebanon in 1982 and murdered 20,000 of its inhabitants. It whipped up a campaign on Kuwaiti Dead Babies Report and Campaign to promote a war against Iraq and afterwards quietly slunk back in their ratholes when it proved a fake insertion. Never mind, it ended up killing 200,000 Iraqis, half of whom were civilians. Did they ever make a noise against apartheid in South Africa when millions of black people couldn’t even set sight on white rulers’ houses or streets or swimming pools or shopping arcades? Does anyone remember them to have been outraged on Julian Assange who has been hit with 17 Espionage Act, facing a sentence of up to 170 years, a case which whistleblower Edward Snowden has described as the one which would “decide the future of media”?

These mafiadom calls out Narendra Modi’s government on human rights violations in Jammu and Kashmir and described Delhi riots of this February as “state-sponsored” which is perfectly in sync how a group which is hand-in-gloves with those who advocate Talibans and terrorists ought to behave. They love Jihadis—be it in Kashmir, in northeast Delhi or Talibans and Islamic State of our world.

They have no compunction to cry “victims” but won’t tell its accounts were seized even in 2018 when there were no Delhi riots. It won’t tell you that it has had to shut its office even before Modi took over India. It won’t tell you that its’ foreign funding was in crosshairs of even Congress-led United Progressive Alliance (UPA). It won’t tell you it had backed “Urban Naxal” Arun Ferreira who was arrested on Koregaon Bhima violence and an alleged assassination plot to murder Modi. Yet, our thespian Naseeruddin Shah was more than eager to do a video for Amnesty which painted a grim law and order situation in the country.

Who gets tens of crores of dollars to this body to pick up selective Human Rights violations around the world? Apparently, the colonial and imperialist powers, in the post World War-2 scenario, wanted to keep a tab on their erstwhile “subjects” and floated NGOs in sanguine garbs to pressurize governments less friendly. Amnesty, founded in 1962, profited from this patronage. It would help explain how they acquired the 1977 Nobel Peace Prize or the United Nations Prize in the Field of Human Rights in 1978.  Or how its’ tentacles are spread in nearly 200 countries or its members are close to 3 million.

Don’t you believe that this matter would fade away quietly. Already Indian Express is huffing and puffing and reaching up to European Union for its reaction; BBC is shedding copious tears;  Washington Post is comparing India to authoritarian Russia; which should tell you a thing or two how deeply embedded and connected this rotten network is in causing mayhem around the world. All they want is subservient governments; those which surrender their political and economic independence; mortgage their foreign policy; reduce their masses to serfdom and fete these NGOs even as they violate the laws of the land, brazenly flout financial regulations to the tune of millions of dollars, and still preen as if no holier spirit has ever set foot on this planet of ours.

Aren’t you sick of them folks? I already am.

Aadhaar case: Why Express blanked police statement?

India Express, the pallbearer, err…flagbearer of Indian Mainstream Media, for two days running on its front page (there would be more Front Pages in coming days, be assured) has gravely stated (in its editorial) how the authorities are browbeating the journalists of this country.

The matter relates to a Tribune story in which one of its reporter could gain access to as many Aadhaar numbers as desired by buying a login and password for only Rs 500 only. Unique Identification Authority of India (UIDAI), Aadhaar’s regulatory body, in retaliation has gone to police, and lo and behold, all hell has broken loose. Indian Express, along with press bodies and Amnesty International, not to forget the Congress and other opposition skunks, are beating their breasts in mourning.

A few questions to these pall-bearers are in order. Let’s begin with Indian Express. My beloved newspaper, why have you chosen to blank (sic) the statement of Delhi Police of Sunday which could have answered most of your insinuations misleading your innocent readers?

The Police in its official statement has stated that UIDAI had filed a “open-ended” complaint with the former’s cyber cell which the Police later converted into an FIR. Why then defame a regulatory body with a “crime” they never committed? Why hide the facts?

Two, while you cry hoarse and run your throat dry, why not report that the FIR says “unknown” under the column “accused”? Why hide the facts?

When UIDAI hasn’t named Tribune or its reporter as “accused” how could it be an attack on the freedom of the press? Could reporting a sequence of events be construed as an attack on free press?

(We must chip in and be on our feet to applaud the Police. When fake MSMs are misleading the public and avoid/neglect official reactions, the regulatory authorities increasingly are resorting to Social Media, press conferences, advertisements and official statements to convey their side of the story. Way to go, folks).

Three, Indian Express actually should admonish fellow Tribune and its reporter for wasting Rs 500 when the allowed access is only to help personnel/officials address the grievances of citizens. Without security measures—highly encrypted ones—such as biometrics and iris, the newspaper report is not a “data breach” and can only be described as “misreporting” which the UIDAI has dryly noted.

Now let’s come to other jokers. Google practically has no trace of Editors’ Guild of India hard as I tried. No website. All I could do was to find it has just 2 tweets (yes, TWO!) since its’ joining in 2016. Such media-shy body is the custodian of free media in this country. The most my search could yield was a 2014 report which showed Barkha Dutt, Shekhar Gupta, Seema Chisti, Kumar Ketkar among others as its working committee members. And oh yes, Mrinal Pande as its specially invited member.

Indian Express quotes Editors’ Guild extensively and the latter is shown using grave words such as “booked” and “penalized” and “persecuted” when its just an FIR (converted too) and doesn’t name anyone as “accused.” Given the gravitas of this jury if it still happens to be around, you would believe the basic understanding of IPC is not beyond them. Surely, I do trust my washerman to come out with flying colours if he was subjected to such a test.

Such distinguished people ought to ask Indian Express–and themselves—whether betraying paying readers with fake news, and mounting a campaign in its support, amount to “cheating or loot” under the Indian Penal Code.

You also have Indian Women’s Press Corps in protest. Before you express your surprise at what’s our women journos grouse is in this case, you must be told the Tribune reporter happens to be a woman. Next time issues of “triple talaq” and other such matters flicker in your mind, my advisory is don’t look for the reaction of this august body. You see, women with pen aren’t the same as women under burqa.

And oh yes, there is Amnesty International too (Sorry folks, there was no prize for guessing). An important tycoon of “human rights industry.” An organization which is openly accused of being a “servant of US Warmongering Foreign Policy”, a ‘soft-power” of post-War colonialism, is outraged at the UIDAI move to protect its shed.

Let me share a fact-sharing website, Mental Floss, to bring a few truths on Amnesty International to light. The organization was inspired by the arrest of two Portuguese students in 1960 which may never have happened! This very organization had accused Nelson Mandela of promoting violence and didn’t campaign for his release in 1963-64. It concedes it takes money from governments “in some cases.”