The Guardian

Western Media: Modi’s new India has learnt to ignore the barking dogs

(This is a reprint from NewsBred).

Who’s afraid of Western media? Certainly not Modi’s India. The telltale signs of recent times convey a stunning departure from India of old when every censure from a New York Times or British Broadcasting Corporation (BBC) sent a chill down the government corridors of New Delhi.

Now an extremely well-networked Western journalist Aatish Taseer, who writes for Time, Sunday Times, Sunday Telegraph, has his OCI (Overseas Citizenship of India) card revoked by New Delhi for concealing his parentage and despite a personal written appeal by 260 celebrated men of letters, including Salman Rushdie, to the Indian prime minister, it hasn’t elicited a word in response from Narendra Modi.

It’s nearing four months since the political heavyweights of Jammu and Kashmir were put under house arrest by the Modi government after it abrogated the “special status” of state of Jammu and Kashmir and broke it into three separate territories. Despite the din and orchestrated campaign in Western media, the Modi government hasn’t bothered to put a timeline on their release.

In the altered reality of our times, the gravity of the world has shifted to Asia where India along with China, and Russia, have popular leaders in control of the destiny of their countries. Nationalism is at the heart of their policy which by its very definition runs counter to the liberal narrative of the Western media.

Western media isn’t just about the United States or the United Kingdom—it by and large represents most West European countries and comes in a language-bouquet of English, French, German, Spanish, Italian etc. Western media is the foot soldiers of West in winning the public perception in latter’s favour. It has a veneer of independence but actually is an extension of the liberal establishment which acquired hegemony after World War II.  West detests any assertion of sovereignty and nationalism and so does its media. Brexit is a case in point.

The evidence too is hard to ignore. The Economist openly urged Indian voters to vote for Congress and not Modi’s BJP in both 2014 and 2019 elections. Yet voters overwhelmingly voted for BJP. The Guardian bemoaned Modi’s win as “India’s soul lost to a dark politics.” The New York Times found India to be suffering from Modi’s “raw wisdom.”  Washington Post believed Modi won because “India had no credible alternative.” All through, the Western media narrative has been the demonization of Modi, on the “divisive” politics of beef and “lynchings” of Muslims. Yet it made little dent to Modi’s popularity.

Modi’s India thus sees no benefit in trying to cultivate a network which is fundamentally in conflict with their sovereignty. It relies on its strong domestic base which won them a second successive term with full majority this summer. As an economy which could be third largest in coming years, it knows it’s attractive to the world’s largest corporations and business. It received its largest Foreign Direct Investment (FDI) ever this financial year. India now ranks very high in the Ease of Doing Business rankings too. It’s also aware that millions of Hindus, quite a few well-heeled and a force in Western capitals of New York and London, are quick to pick up the cudgels against orchestrated campaigns.

India appears to have hedged its bets well. The two strongest cards West and its’ media plays are “human rights” and “democracy.” West uses these two weapons to wreak havoc in countries as diverse as Iran, Iraq, Afghanistan are from Bolivia, Chile and Cuba. Sometimes there are direct military interventions overriding international laws; on other occasions, there are suffocating economic sanctions; at other times it’s stage-managed internal eruptions as have been witnessed in Ukraine, the Middle East and now Hong Kong.

India bets against such a scenario because it’s not only economically attractive to the West but also  Donald Trump’s United States hopes to ride on its shoulders for its’ Act Asia policy.  Internal eruptions are a powerful tool which the United States has perfected over the years. But India is assured it won’t happen to them in the near future, at least till the 2020 US presidential elections are over, a year from now. Without an active US intervention, New Delhi’s streets won’t be filled with demonstrators as it’s happening in Hong Kong or Bolivia. Modi knows well within he could ignore the barking dogs.

 

Guess who supported the Emergency? Commies, of course

(This is a reprint from NewsBred).

Every anniversary of Emergency in India (June 25, 1975) and worn-out clichés on muzzling media, despotic Indira, state repression and the complicity of judiciary begin to do rounds. Now a senior journalist Arun Anand has done a piece in Indian Express edits which deserves everyone’s attention.

Two takeaways from Anand’s piece would bring a silent chuckle on the faces of millions who are relentlessly resisting and overthrowing the Tukde-Tukde gang inch-by-inch in the last half-a-dozen years. Those on the other side of the divide, the Congress-Left-Sickular “ecosystem”, would surely be squirming in discomfort.

Anand quotes from an article, “The Empress Reigns Supreme”, published in August 1976 in The Guardian: “…Pro-CPI (Communist Party of India) journals in India are being given some latitude by the censors because the party is in favour of even stronger measures to suppress the non-communist opposition.” Communist leader Sitaram Yechury, a savvy Twitterati who short of blaming BJP for everything but cataract in his eye, surely deserves a forward of this piece. A reaction from him though is a long shot.

The same article goes on to state that the Indira government was pressurizing King Birendra of Nepal to hand over some of the RSS members who were running the underground movement against the Emergency from Nepal. The article, quoting a source, said: “…Kathmandu will never hand over to the Indian government members of the RSS, banned by the Gandhi regime shortly after the promulgation of Emergency.” So please be easy on Rahul Gandhi, the RSSphobia is in his genes.

The article has some interesting anecdotes on the fate of foreign journalists present in India when the Emergency was declared. Anand informs us that the correspondent from The Washington Post was expelled from India within four days of the draconian imposition. The correspondents from The Times (London), Daily Telegraph, Newsweek and Far Eastern Economic Review didn’t budge and hence had to leave the Indian shores. They fell foul of the “Press Censorship Guidelines” issued by Information & Broadcasting ministry, headed by Vidya Charan Shukla.  The BBC had to shut its office in 1975.  Accreditations of many foreign journalists were cancelled. One, KR Sundar Rajan, was even detained under the draconian Maintenance of Internal Security Act (MISA).

Christopher Sweeney, a correspondent for The Guardian and The Economist, gave an account of his ordeal thus:

“…I came under obvious suspicion within days of my arrival in the country…after arranging meetings by telephone, odd characters would turn up to observe who I was seeing each morning, others would be waiting in red sarees in the entrance of the Delphi hotel. People I spoke to openly would be later stopped and questioned. At least twice my hotel room was broken into and searched…

“When I complained of the continued harassment by the Government agents and asked Mr Haksar (A.N.D Haskar was the chief government spokesperson) to explain why it had been necessary to organize breakings to my hotel rooms, he replied that unless I left the country as soon as possible, there ‘would be a further prospect of physical inconvenience’.”

Don’t you now sympathize with Lutyens Media who dug themselves deep under the soil to avoid the searchlight of The Emergency? I mean poor guys what could they have done but wag their tails? Don’t you have decency to shame them now, 40-odd years hence, for the sins of their predecessors? Isn’t there a mountain of material to shame them on their own sins?

Anand is matter-of-fact on the Emergency but unwittingly he has held forth a mirror, be it on Congress, Left or Indian media—the order of the “ecosystem” is more or less same to our day. The only difference is unlike today, the foreign press of those days was singing paeans in praise of RSS.

Sample a piece titled “Yes, there is n underground” published in The Economist:

“The shock troops of the (underground) movement largely come from Jana Sangh and its ideological affiliate, the RSS, which claim a combined membership of 10 million (of whom 80,000 including 6,000 full-time party workers are in prison).”

So, the Communists supported the Emergency and RSS resisted it tooth and nail. Delicious, isn’t it.

 

 

Panama Papers: have a great laugh about it

Indian Express is preening that alongside International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ) it poured over 11.5 million leaked documents of 214,000 shell companies and 14,000 Mossak Fonseca clients, between 1977 and 2015, and found over 500 Indian individuals using the tax haven.

The leak first appeared in NATO-friendly Suddeutsche Zeitung newspaper in Munich and then shared by the ICIJ with selected mainstream media partners, including Indian Express.

A few of the smeared names you already know: Amitabh Bachchan, Harish Salve, Aishwarya Rai, KP Singh and Vinod Adani, elder brother of industrialist Gautam Adani.

Now a few things which you don’t know and must be told about:

The ICIJ is funded by Washington-based Center for Public Integrity which in turn gets its source income from the Ford Foundation, the Carnegie Endowment, the Rockfeller Family Fund, the Kellogg Foundation and the George Soros-owned Open Society.

Another of ICIJ patron is Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP) which is financed by the US government through USAID.

And yes, about Panama: a well-known US vassal state. As famous analyst Pepe Escobar says: “Absolutely nothing in real substance happens in Panama without a green light by the United States government. Or as an international tax lawyer told me, “you have to be an idiot to stash money in Panama. You cannot flush a toilet there without the Americans knowing about it.”

So in this selective leak, there is no US senator, European Union politicians, no big Wall Street banks and hedge funds hiding in Panama. Apple, Google, Starbucks—a few of the biggest tax evaders using offshore schemes—have miraculously evaded the scrutiny.”

As former UK ambassador Craig Murray writes: “The filtering of this…information by the corporate media follows a direct western government agenda….The Guardian is quick to reassure that much of the leaked material will remain private.”

This “leak” is essentially to cause domestic rows and embarrassment to BRICS nations, Russia, China and India alongside Bashar-al-Asad of Syria. Certain leaks are held back to potentially blackmail those in times of need. The other persons named are relatively minor players in the big game which West, embarrassed by Russia-inspired victory in Palmyra, has chosen to sacrifice.

So you have the names of demented king of Saudi Arabia; Nawaz Sharif, Pakistan’s prime minister; Avad Allawi, ex-interimt PM of Iraq; Petro Poroshenko, president of Ukraine; Alaa Mubarak, son of Egypt’s former president; Sigmundur David Gunnlaugsson of Iceland; Argentina President Mauricio Macri; Dov Weisglass, the butcher of Gaza, already convicted of corruption. These are all disposable individuals.

And then comes the sucker-punch: Western corporate media I shouting from rooftops that Russian president Vladimir Putin has stashed US $2 billion offshore. The fact is: he hasn’t. He is guilty by association to Arkady and Boris Rotenberg’s alleged ties to money laundering. The same method in hauling over the coals Adani, for the acts of his brother; and Bachchan who was seen as ruling party’s candidate to be India’s president.

As for China, unnamed eight Chinese Communist Party current and former officials and brother-in-law of Chinese president Xi Jinping has been named.

Syria was always going to be a target. Most of Western media has put its focus on Rami Makhlouf, “Assad’s fixer.” He is already under US sanctions since February 2008. Nobody bothers to ask how this “poster boy” of corruption was sheltered by HSBC.

The “leak” is of selected nature, likely obtained by US secret service, meant to serve two purpose:

  • To smear BRICS and enemies of empire
  • To hold details for blackmailing in future and keep those targets fall in line

The leak essentially is of several dozen firms and individuals who are already blacklisted by the US sanctions. If ICIJ and its partners are really serious, they ought to go after Cayman Papers or the Virgin Island Papers. That’s where the biggies are.

Says Escobar: “The so-called international banking/financial system is a demented casino. It’s not only 8 percent; Hong Kong players tell me as much as 50 percent of global wealth may currently be parked, undisturbed, in non-taxable offshore havens. If a fraction of these astonishing funds would be taxed, governments right and left would be paying their debts, investing in infrastructure, launching round after round of sustainable growth, and a productive spiral would be in motion.”

Three months ago, Andrew Penney, managing director of Rothschild and Co, in a Bloomberg piece, essentially stated that US “is effectively the biggest tax haven in the world.”

So, essentially, we now know a little more about Indian Express and its association with US-backed dubious bodies of investigative journalists.